نصب شومینه از جمله سیستم های گرمایشی در خانه هاست که پیدایش آن به زمان انسان های نخستین که محل سکونتشان غار بوده باز می گردد. نصب شومینه دوران غارنشین ها با سوختن شاخه و برگ و چوب های درختان روشن می شد و بعد شکل تکامل یافته آن سوخت شومینه را از ذغال یا چوب و یا هیزم تهیه کرده و بعدا گاز و برق جایگزین چوب و ذغال و غیره شدند. از جمله کاربردهای این دستگاه در گذشته های دور علاوه بر گرم نگه داشتن خانه های خود برای پخت و پز و یا سرو چای بوده است.

 

دیوار شومینه را می توان با آجرهای رنگی، سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی تزئین نمود و آن را به یک نقطه کانونی تبدیل کرد. یک روز سرد زمستانی را تصور کنید که کنار شومینه در حال نوشیدن قهوه هستید. حسی که در این لحظه به شما دست می دهد دلپذیر و دوست داشتنی است و آرامش خاصی به شما می بخشد. تعبیه شومینه در طراحی اتاق نشیمن یکی از ایده های کهن است که همواره در عصر حاضر نیز جایگاه خود را حفظ کرده و طراحی مدرن آن مورد استقبال قرار گرفته است.

 

انواع شومینه

امروزه شومینه در طرح ها و مدل های گوناگون و با استفاده از مصالح مختلف ساخته می شود. برخلاف شومینه های قدیمی که با سوختن چوب و ذغال فضای اتاق را کمی آلوده می کردند و دود آن ها منجر به سیاه شدن سقف و دیوارها می شد، شومینه های امروزی فضایی ایمن و پاک ایجاد کرده و تا حد ممکن با توجه به مدل خود منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

 

در زمستان می توان از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده نمود و در تابستان نیز از زیبایی آن لذت برد. برای مشورت با یک شومینه کار ماهر پیشنهاد می کنیم سری به صفحه نصب شومینه https://khedmatazma.com/subservice/fireplace-installation  و به رایگان قیمت نصب انواع شومینه را جویا شوید.

 

شومینه سنگی

شومینه سنگی هم در گذشته و هم در دنیای مدرن امروز طرفداران بسیاری به خود جذب کرده است. این مدل شومینه برای افرادی که به زندگی روستایی و مصالح طبیعی علاقمند هستند، مورد پسند واقع می شود. در خانه های مدرن شومینه سنگی بیشتر جنبه تزئینی دارد و به ندرت برای گرم کردن خانه کاربرد دارد.

 

سوخت این شومینه ها اغلب چوب یا ذغال است و میزان شعله را می توان با کم یا زیاد کردن آن ها تنظیم نمود. از معایب این شومینه ها ایجاد دوده و سیاه شدن سقف یا دیوار است. همچنین در صورت در دسترس نبودن چوب یا ذغال نمی توان از آن ها استفاده نمود، در این صورت فضای اتاق در زمستان سرد خواهد شد.

 

شومینه گازی

شومینه گازی همانطور که از نامش پیداست سوخت خود را از گاز شهری تامین می کند. قبل از نصب این نوع شومینه باید مکان مناسبی در اتاق برای آن اختصاص داد، مکانی که به لوله گاز متصل بوده و مشکلی در گازکشی وجود نداشته باشد. شومینه گازی در دو مدل ال سی دی و ساده تولید و توسط شرکت های مختلف به بازار عرضه می شود.

 

این شومینه مجهز به دودکش، برای خروج گازهای آلاینده از اتاق است. نکته ای که هنگام نصب این مدل شومینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مراحل ساخت آن در مرحله سفت کاری ساختمان انجام می شود. قیمت شومینه گازی دیواری نسبت به شومینه گازی ساده گران تر است.

 

 

 

شومینه الکلی

این نوع شومینه از الکل به عنوان سوخت استفاده می کند و نیازی به دودکش ندارد، زیرا الکل در اثر سوختن، دوده ایجاد نمی کند. در دکوراسیون خانه های امروزی از شومینه الکلی به عنوان یک المان دکوراتیو برای زیباسازی فضا استفاده می شود. شعله های این شومینه به صورت نامنظم و کاملاً طبیعی می سوزند و نمایی بسیار زیبا و آرامش بخش به تصویر می کشند.

یکی از مزایای استفاده از این شومینه ها تمیز کردن آسان آن ها و برطرف نمودن لکه و آلودگی توسط یک دستمال مرطوب است.

 

شومینه الکلی از ژل یا بیواتانول مایع به عنوان سوخت استفاده می کند که هیچ کدام از آن ها مواد مضر ایجاد نکرده و سلامتی ساکنین را به خطر نمی اندازد. میزان گرمایش این عنصر دکوراتیو به اندازه گرم کردن منازل بزرگ نیست و بیشتر از آن به عنوان وسیله تزئینی استفاده می شود.

 

شومینه برقی

همانطور که از نام این شومینه ها پیداست، آن ها با انرژی الکتریکی کار می کنند در نتیجه به عنوان شومینه ای امن که هیچ نوع مواد آلاینده تولید نمی کند، در نظر گرفته می شوند. در صورت استفاده از این شومینه ها فضای اتاق تمیز و فاقد آلودگی خواهد بود و هیچ گونه مواد مضر در اتاق ایجاد نخواهد شد. هر چند آتش به شکل نمادین در این شومینه ها به نمایش در می آید اما گرمایی که توسط این وسیله گرمایشی ایجاد می شود می تواند یک اتاق با متراژ متوسط را گرم کند.

 

شومینه برقی یک وسیله ایده آل برای تامین گرماست که به میزان قابل توجه در مصرف انرژی صرفه جویی می نماید و تمام انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می کند. این شومینه بازده 100 درصدی دارد و هزینه های مربوط به مصرف انرژی را کاهش می دهد. شومینه هایی نظیر شومینه گازی و هیزمی حرارت زیادی را تلف می کنند اما در شومینه برقی هیچ گونه اتلاف انرژی صورت نمی گیرد.

 

شومینه هایی که با انرژی برق کار می کنند نمایی دکوراتیو دارند و در آن ها از لامپ های ال ای دی برای شعله نمادین استفاده می شود. این شومینه ها برای انسان و محیط زیست مضر نیستند و با استفاده از لامپ های کم مصرف ال ای دی میزان هزینه ها را کاهش می دهند. شومینه برقی نوعی وسیله گرمایشی ایمن و بی خطر است که آسایش و راحتی را در منزل به ارمغان می آورد.

 

شومینه چدنی

شومینه هایی که بدنه آن ها از جنس چدن ساخته می شود، شومینه چدنی نامیده می شوند. از این شومینه ها در خانه های مدرن و کلاسیک استفاده می شود. قیمت شومینه چدنی به نسبت بقیه شومینه ها بالاتر است اما زیبایی بی نظیر و متفاوتی به فضا می بخشند.

 

این شومینه ها زیبایی سبک ویکتوریایی را به تصویر می کشند و کانونی دنج و گرم برای دورهمی های دوستانه یا خانوادگی فراهم می کنند. سوخت این شومینه ها از هیزم یا گاز است که هر دو مواد آلاینده تولید می کنند. از این رو برای خروج دود و گازهای سمی به بیرون از دودکش استفاده می شود. میزان هدر رفت حرارتی توسط این شومینه ها برخلاف شومینه های برقی و الکلی، بسیار بالاست.

 

شومینه کاشی سرامیک

استفاده از مدل هایی که در طراحی آن ها از کاشی استفاده شده است نیز انتخاب مناسبی می باشد. چرا که سبک، رنگ و متریال به کار رفته در ساخت آن ها گوناگون می باشد. در هنگام خرید کاشی دقت کنید که از کاشی های مخصوص استفاده نمایید، چرا که کاشی های معمولی که اصولا برای کفپوش به کارگرفته می شوند، برای این کار مناسب نیستند.

 

مکان نصب شومینه

محل قرارگیری این وسیله معمولا در گوشه اتاق ، میان دیوار و یا در وسط فضای داخلی قرار می گیرد.از انواع آن می توان به شومینه سنگی ، دیواری ، هیزمی ، گازی و برقی و مدرن اشاره کرد. این وسیله دارای سه بخش اصلی آتشدان ، دودکش و تزئینات بیرونی می باشد. از لحاظ ساخت می توان به دو نوع سفارشی و پیش ساخته که از نظر سوخت هیزمی ، الکلی ، گازی و برقی می باشد ، اشاره کرد.

شومینه به خودی خود جلب کننده است و اگر بر روی دیوار شومینه قاب عکس و یا هر چیز دیگری را نصب کنید به سرعت به چشم همه خواهد آمد و از آنجا که شومینه سیستم گرمایشی هر منزلی است و وجود آن در اتاق نشیمن و قرار گرفتن مبلمان در اطراف آن می تواند برای گپ و گفت های خودمانی و خانوادگی کاملا شرایط را از هر نظر محیا کند و به همین دلیل  می توانید تلویزیون را در بر روی دیوار شومینه نصب کنید و با این کار به اتاق نشیمن نمای بیشتری بدهید.

 

آماده سازی مکان قبل از نصب شومینه

۱- دیوار کاذب (ساخت این دیوار نیاز به آجر، ماسه و سیمان بر اساس نوع و اندازه دیوار دارد)

۲- لوله سیمانی و یا گالوانیزه به متراژ مورد نیاز بر اساس فاصله خروجی شومینه تا دودکش ساختمان که بر روی هود آماده فلزی و یا ساخته شده آجری در داخل دیوار یا دیوار کاذب قرار می گیرد)

۳- یک متر لوله پولیکای ۲ الی ۵/۲ سانتی متری ( برای عبور لوله های آلومینیومی و مسی ترموکوبل به مشعل از داخل دیوار کاذب)

۴- لوله آلومینیومی نمره ۱۵ به میزان لازم

۵- شیر و ترموکوبل- واسطه های مربوطه – مشعل ( که شومینه مدرن می تواند مشعل کامل را در یک بسته آماده به مصرف کننده ارائه نماید )

۶- سنگ زیر شومینه با قرنیز ۱۰ سانتی متری با اندازه های متفاوت و مناسب برای شومینه های مختلف

۷- پشم شیشه ( برای عایق بندی)

۸- پیچ و رول پلاک ۷ یا ۸ سانتی متری (حداقل ۴ عدد)

 

هزینه نصب شومینه

هزینه نصب شومینه به عوامل مختلفی بستگی دارد و می تواند متغیر باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نصب شومینه شامل موارد زیر ست:

 

·         از کدام مدل شومینه استفاده می کنید؛ برقی، گازی یا الکلی

·         اندازه شومینه چقدر است

·         طراحی شومینه ساده است یا پیچیده

·         از چه متریال هایی در ساخت شومینه استفاده می کنید

·         آیا نصب شومینه نیاز به زیرسازی دارد یا خیر

هر یک از این عوامل تاثیر مستقیمی بر روی هزینه نصب شومینه دارند.