متاسفانه عدم توجه به نصب استاندارد آبگرمکن دیواری می‌تواند خسارات جانی و مالی زیادی را برای کاربران به همراه داشته باشد. نصب و راه‌اندازی آبگرمکن کار تقریباً پیچیده‌ای است؛ به همین خاطر توصیه می‌شود که انجام آن را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید.

اما چنان‌چه احساس می‌کنید از توانایی لازم برای نصب آبگرمکن برخوردار هستید و از طرفی قصد صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان را دارید، می‌توانید در ادامه مطلب اطلاعات خوبی در رابطه با نصب استاندارد انواع آبگرمکن بیاموزید.

برای کارکرد بهینه دستگاه باید اتصالات آب و گاز به درستی انجام شده باشد. چنانچه اشکالی در اتصالات یا لوله کشی گاز و آب وجود داشته باشد، آب گرم حمام و شستشو، قطع خواهد شد. در اغلب خانه ها تنها وسیله تامین آب گرم همین دستگاه های آبگرمکن هستند و در تمام ایام سال از آبگرمکن استفاده می شود.

در ادامه مراحل نصب آبگرمکن دیواری و دیواری شرح داده خواهد شد.

 

نصب آبگرمکن ایستاده

با تولید آبگرمکن های دیواری و نصب پکیج در ساختمان، به نظر می رسد دوران آبگرمکن های ایستاده به سر رسیده باشد. اما واقعا اینطور نیست هنوز هم در بسیاری از خانه های شخصی، آبگرمکن های ایستاده و دارای مخزن برای تولید آبگرم مصرفی خانوار استفاده می شوند. به خصوص در خانه های بزرگ و خانواده های پر جمعیت، این آبگرمکن ها کارایی بیشتری خواهند داشت زیرا توان و قدرت تامین آب گرم بیشتری را دارند. این دستگاه ها به یک مخزن بزرگ متصل هستند و میزان آب بیشتری را در خود جای می دهند.

انواع آبگرمکن ایستاده برقی و گازسوز در بازار موجود است. طریقه نصب هر کدام از این دستگاه ها اندکی تفاوت دارد. در مورد آبگرمکن های گازی از اتصالات گاز و آب استفاده می شود اما برای آبگرمکن برقی نیاز به سیم کشی برق هم هست. محل نصب را طوری در نظر بگیرید که این تجهیزات در نزدیکی دستگاه آبگرمکن قرار داشته باشد. این دستگاه های مخزن دار را نباید در مکان های کوچک و بدون تهویه نصب کنید. برای سهولت نصب و تعمیر آبگرمکن ایستاده بهتر است که در محل  حتما یک کف شور وجود داشته باشد. به این ترتیب موقع تخلیه منبع برای تعمیرات، تعمیرکار با مشکل مواجه نمی شود. اگر آبگرمکن در طبقات بالایی نصب شده است حتما از سینی قطره گیر برای زیر دستگاه استفاده شود تا نم و نشتی به طبقه زیرین، آسیب وارد نکند. نصب آبگرمکن در این مکان ها اصلا توصیه نمی شود:

 

مکان های مرطوب نظیر حمام و دستشویی

نصب در نزدیکی لوازم گازسوز

فضاهای بسته و بدون تهویه مثل زیر زمین

در فضای باز و بدون سقف نظیر حیاط

 

نصب آبگرمکن دیواری

برای نصب آبگرمکن دیواری و ایستاده نیاز به اطلاعات حداقلی در مورد دستگاه دارید. با یک آشنایی مختصر می توانید کار را به تنهایی انجام دهید به شرطی که از قبل به صورت حضوری یا آنلاین در کلاس های آموزشی نصب و تعمیرات آبگرمکن شرکت کرده باشید. حداقل اطلاعات در مورد لوله کشی، نصب دودکش و تست سلامت آن، نحوه اتصال لوله های گاز و اتصالات برقی، برای راه اندازی دستگاه لازم است. برای شروع این موارد را در نظر بگیرید:

 

فاصله آبگرمکن با دیوار در حدود ۴۰ سانتیمتر باشد. آبگرمکن را به دیوار، نچسبانید. این کار هم روی کارکرد دستگاه تاثیر دارد و هم موقع تعمیرات، اشکال ایجاد می کند.

دودکش را در محل مناسبی قرار دهید. فاصله زیاد دودکش با دستگاه آبگرمکن موجب می شود دود حاصل از سوخت به درستی خارج نشود. استفاده از دودکش مشترک برای هود و … با آبگرمکن ممنوع است.

انشعابات لوله های آب و گرم و سرد حتما در نزدیکی آبگرمکن ایستاده، وجود داشته باشد. در غیر این صورت از یک لوله کش برای انجام لوله کشی های مورد نیاز دستگاه، تماس بگیرید.

 

اصول لوله کشی آب سرد و گرم آبگرمکن

ارتفاع نصب لوله آب سرد و گرم از کف محل باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر باشد.

خط مرکز لوله آب سرد و گرم با خط محور آبگرمکن منطبق باشد.

لوله آب سرد از سمت راست و قسمت پایین و لوله آب گرم از سمت چپ و قسمت پایین به محل اتصال آبگرمکن وصل می‌شوند.

جهت جلوگیری از هر گونه نشتی لازم است که از لوله مسی مخصوص برای اتصال لوله آب سرد و گرم استفاده شود.

حتما از واشر پلاستیکی جهت اتصال لوله مسی مخصوص به رگلاتور و شیر آب، آبگرمکن استفاده شود.

با استفاده از مغزی برنجی ۵/۰ اینچ لوله مسی مخصوص را به لوله آب گرم وصل کنید.

جهت اتصال سر بلند مغزی برنجی، به زانویی لوله آب گرم از نوار تفلون استفاده شود.

در نصب استاندارد آبگرمکن دیواری شیلنگ‌های فشار قوی و واشر مخصوص را می‌توان جایگزین لوله مسی مخصوص کرد.

با استفاده از شیر ربع گرد جریان آب آبگرمکن دیواری قطع و وصل می‌شود.

شیر ربع گرد باید به دهانه خروجی لوله آب سرد متصل شود.

 

اصول اتصال لوله گاز به آبگرمکن

برای قطع و وصل جریان گاز می‌توان از شیر برنجی ربع گرد و اتصال آن به انتهای لوله گاز استفاده کرد.

در هنگام نصب استاندارد آبگرمکن دیواری به هیچ عنوان نباید انشعاب دیگری از شیر برنجی گرفته شود؛ زیرا این شیر فقط جهت کنترل گاز ورودی به آبگرمکن تعبیه می‌‌شود.

ارتفاع شیر قطع و وصل از کف محل نصب باید حدود ۱۲۰ سانتی‌متر باشد.

جهت جلوگیری از نشت گاز از شیلنگ لاستیکی مخصوص استفاده شود. توجه داشته باشید که با استفاده از بست فلزی و سر شیلنگ برنجی، شیلنگ را به شیر گاز وصل کنید.

محل اتصالات را با محلول آب و صابون جهت هر گونه نشت گاز مورد بررسی قرار دهید.

 

اصول نصب دودکش

در هنگام نصب استاندارد آبگرمکن دیواری، نگاه ویژه‌ای به نصب دودکش آن داشته باشید. چرا که نصب غیراصولی دودکش، احتمال خطر خفگی و مسمومیت ناشی از استنشاق گازهای سمی را در پی خواهد داشت. جهت نصب اصولی دودکش مناسب توجه به نکات زیر ضروری است.